کد خبر: 1236461
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
صنعت نفت و گاز از اهمیت بالایی برای کشورمان برخوردارند، به همین دلیل، هدف تحریم‌های شدید طی سال‌های گذشته قرار گرفتند. در راستای مقابله با تحریم‌ها و افزایش ارزآوری برای کشور، طرح توسعه زنجیره ارزش محصولات در دولت سیزدهم به اجرا گذاشته شد.

جوان آنلاین: اقدامات راهبردی دولت سیزدهم، زیربنای محکمی برای ادامه شکوفایی صنعت نفت و گاز کشور در آینده ایجاد کرده است. با سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها، گسترش ظرفیت تولید، بهبود کیفیت محصول و جلوگیری از هدر رفت انرژی، توسعه زنجیره ارزش صنعت نفت و گاز رقم خواهد خورد و رقابت‌پذیری صنعت نفت و گاز در صحنه جهانی افزایش خواهد یافت. تمرکز دولت بر نوآوری، کارایی و پایداری کلیدی برای دستیابی به این نتایج مثبت و تضمین موفقیت بلندمدت صنعت بوده است. 
 
صنعت نفت و گاز از اهمیت بالایی برای کشورمان برخوردارند، به همین دلیل، هدف تحریم‌های شدید طی سال‌های گذشته قرار گرفتند. در راستای مقابله با تحریم‌ها و افزایش ارزآوری برای کشور، طرح توسعه زنجیره ارزش محصولات در دولت سیزدهم به اجرا گذاشته شد. طی سه سال گذشته، مشوق‌های جدی برای صنایعی که در زمینه توسعه زنجیره ارزش محصولات گام برمی‌دارند، تعریف کردیم. این مشوق‌ها انگیزه صنایع را برای تولید محصولات نهایی افزایش می‌دهد و در نهایت منافع کشور را تأمین می‌کند. 
فاصله گرفتن از خام فروشی جزو سیاست‌های کلان کشور محسوب می‌شود. در دولت سیزدهم گام‌های اساسی در این ارتباط برداشته شد. یکی از دستاورد‌های کلیدی دولت سیزدهم افزایش ۱۰ میلیون تنی ظرفیت تولید سالانه محصولات پتروشیمی با سرمایه گذاری ۳/۵ میلیارد دلاری بوده است. این سرمایه‌گذاری به ایران این امکان را داده است تا صنعت پتروشیمی خود را گسترش دهد و سبد محصولاتش را متنوع کند و رقابت‌پذیری‌اش را در بازار جهانی افزایش دهد. 
 همچنین دولت ظرفیت تولید سالانه فرآورده‌های پالایشی را ۹۰ میلیون بشکه افزایش و همچنین تولید بنزین را ۱۸ میلیون لیتر در روز و تولید نفت و گاز یورو ۵ را روزانه ۲۰ میلیون لیتر افزایش داده است. این افزایش‌ها نه تنها ظرفیت صادرات ایران را افزایش داده است، بلکه کیفیت فرآورده‌های نفتی این کشور را نیز بهبود بخشیده و در نتیجه ارزش آن به ۶/۳ میلیارد دلار افزایش یافته است. 
دولت سیزدهم علاوه بر ارتقای ظرفیت تولید و توان پالایش بر جلوگیری از هدررفت انرژی در صنعت تمرکز کرده است. دولت با جمع آوری حدود ۳۰ میلیون متر مکعب گاز‌های فلر و کاهش چشمگیر سوزاندن گاز‌های همراه توانسته است معادل ۲/۲ میلیارد دلار گاز صرفه‌جویی کند. این دستاورد مهم نه تنها به حفظ محیط زیست کمک می‌کند، بلکه به پتانسیل درآمدی کشور نیز می‌افزاید، زیرا معادل نیمی از درآمد صادراتی ایران از گاز طبیعی است. تعهد دولت به افزایش بهره‌وری و بهره‌وری در تولید و مصرف انرژی به نتایج ملموسی منجر شده و ایران را به عنوان یک بازیگر پایدارتر و رقابتی در بازار جهانی انرژی معرفی کرده است. 
با نگاهی به آینده، اقدامات راهبردی دولت سیزدهم زیربنای محکمی برای ادامه شکوفایی صنعت نفت و گاز کشور در آینده ایجاد کرده است. با سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها، گسترش ظرفیت تولید، بهبود کیفیت محصول و جلوگیری از هدر رفت انرژی، توسعه زنجیره ارزش صنعت نفت و گاز رقم خواهد خورد و رقابت‌پذیری صنعت نفت و گاز در صحنه جهانی افزایش خواهد یافت. تمرکز دولت بر نوآوری، کارایی و پایداری کلیدی برای دستیابی به این نتایج مثبت و تضمین موفقیت بلندمدت صنعت بوده است. با اتمام دولت سیزدهم و ورود به دولت چهاردهم، تداوم و توسعه این ابتکارات راهبردی برای تضمین تداوم رشد و شکوفایی صنعت نفت و گاز ایران در سال‌های آتی ضروری است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار